Realizujemy projekt „Szkoła dobrego wychowania”. Celem którego, jest zapoznanie i pogłębienie wiedzy młodzieży ze standardami dobrego wychowania oraz wskazanie jaki ma ono wpływ na codzienne życie, jak i relacje rówieśnicze. W ramach projektu zaplanowane zostały różne formy działań jak: warsztaty savoir vivre, debaty na temat dobrego wychowania, prace pisemne nt.: „Moje zachowanie świadczy o mnie”, inscenizacje na temat znajomości i stosowania zasad dobrego zachowania na co dzień w stosunku do osób starszych, dorosłych, rówieśników oraz konkursy.
Koordynatorami projektu są p. pedagog J. Kluge i p. M. Meisner – Kwiatkowska.
Terminarz i zadania
Lp. | zadanie | termin | uwagi(realizujący, odpowiedzialni) | dokumentacja działań |
---|---|---|---|---|
1. | Jestem grzeczny i nie wstydzę się mojego zachowania. Pogadanka z uczniami nt. dobrego i złego wpływu środowiska na wychowanie i zachowanie młodego człowieka | październik | wychowawcy /wszystkie klasy pierwsze obowiązkowo | – zdjęcia z zajęć – notatki, wnioski z lekcji (nauczyciel i/lub uczniowie) |
2. | Opracowanie krótkich prac pisemnych nt.: „Moje zachowanie świadczy o mnie”. | październik | z każdej klasy pierwszej i drugiej co najmniej pięć prac (prace nominują uczniowie i wychowawca) trafia do jury szkolnego (skład: dyrektor do spraw wychowawczych, koordynator, n-l jęz. polskiego) | – prace konkursowe – protokół (koordynator projektu) |
3. | Zajęcia na gddw z savoir vivre | listopad | wychowawcy /cała klasa | – zdjęcia z zajęć – notatki, wnioski z lekcji (nauczyciel i/lub uczniowie) |
4. | Ogólnoszkolny konkurs „Dekoracja stołu świątecznego” | grudzień | Impreza cykliczna, zgodnie z regulaminem konkursu | – zdjęcia – protokół (jury i koordynator projektu) |
5. | Przeprowadzenie debaty uczniowskiej na temat dobrego wychowania oraz opracowanie Szkolnej Karty Zasad Dobrego Zachowania. | styczeń | zespoły 3 osobowe z klas pierwszych, drugich i trzecich (trzecie tylko technikum) | – zdjęcia – Szkolna Karta Zasad Dobrego Zachowania (koordynator projektu) |
6. | Wykonanie plakatu, którego tematem przewodnim będzie „Mój wygląd świadczy o mnie”. | luty | Realizacja w ramach „Miesiąca Profilaktyki” zgodnie z regulaminem ustalonym przez jury | – zdjęcia – prace konkursowe – protokół (jury i koordynator projektu) |
7. | Ogólnoszkolny konkurs wiedzy, wśród uczniów na temat savoir vivre. | luty | Realizacja w ramach „Miesiąca Profilaktyki” zgodnie z regulaminem ustalonym przez jury | – zdjęcia – prace konkursowe – protokół (jury i koordynator projektu) |
8. | Przeprowadzenie między klasowych inscenizacji na temat znajomości i stosowania zasad dobrego zachowania na co dzień w stosunku do osób starszych, dorosłych, rówieśników…. | luty | Realizacja w ramach „Miesiąca Profilaktyki” zgodnie z regulaminem ustalonym przez jury | – zdjęcia – prace konkursowe – protokół (jury i koordynator projektu) |
9. | Podsumowanie projektu | marzec | koordynatorzy |
Konkurs o tytuł „Mistrza savoir vivre’u”
27 lutego 2017r. odbył się szkolny konkurs o tytuł „Mistrza savoir vivre’u”, który składał się z części testowej i zadań praktycznych m.in. nakrycie stołu, wiązanie krawatu.

REALIZACJA PROJEKTU „ SZKOŁA DOBREGO WYCHOWANIA” oraz Miesiąca Profilaktyki „Profilaktyczne zachowania są kulturalnym sposobem zapobiegania”
Od 9 września 2016 r. do 10 marca 2017 r. Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kartuzach realizował projekt „ Szkoła Dobrego Wychowania”, który zakończył się uzyskaniem certyfikatu przyznawanym przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.
Celem projektu jest zapoznanie i pogłębienie wiedzy młodzieży na temat standardów dobrego wychowania oraz wskazanie, jaki mają one wpływ na codzienne życie i relacje rówieśnicze.
W ramach projektu realizowane były następujące zadania:
pogadanka oraz prace pisemne na temat: „Moje zachowanie świadczy o mnie”,
konkurs na plakat ”Mój wygląd świadczy o mnie”, nagrody otrzymały klasy: I TOR, I TI, I TH i I LO”D”.
„Dzień dżentelmena” i szkolna debata na temat zasad dobrego zachowania. W tej kategorii przyznano I miejsce dla klasy I Technikum Organizacji Reklamy, II miejsce dla klasy II Liceum Ogólnokształcącego o profilu humanistycznym i III miejsce dla klasy II Technikum Handlowego,
27 lutego 2017r. odbył się szkolny konkurs o tytuł „Mistrza savoir vivre’u”, który składał się z części testowej i zadań praktycznych m.in. nakrycie stołu, wiązanie krawatu. W ostatecznej klasyfikacji tytuł Mistrza savoir vivre’u” przypadł klasie I Technikum Organizacji Reklamy, która otrzymała szarfę i dyplom, II miejsce zajęła klasa II Liceum Ogólnokształcącego o profilu europejskim, III miejsce klasa II Technikum Organizacji Reklamy. Klasa I Technikum Organizacji Reklamy zdobyła również nagrodę publiczności za dekorację stołu.
Młodzież uczestniczyła w licznych warsztatach, pogadankach z tematyki profilaktyki zdrowia i zachowań Szkoła współpracowała w tym zakresie z różnymi instytucjami i fundacjami m.in. Klub Abstynenta w Kartuzach, Pomorska Fundacja Pomocy Alkoholikom i ich Rodzinom z Kartuzach, RapPedagogia z Pabianic, Komenda Powiatowa Policji w Kartuzach Wydział Ruchu Drogowego i Fundacja NaproCentrum z Gdańska.
Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem młodzieży i wychowawców klas Nad realizacją projektu czuwali koordynatorzy Justyna Kluge i Marlena Meisner- Kwiatkowska oraz Samorząd Uczniowski i Zespół Wychowawczy.

Konkurs na plakat ” Mój wygląd świadczy o mnie”- kl. I
Ogółem otrzymano 11 plakatów od uczniów z kl. I. komisja w składzie.
- Pedagog – J. Kluge
- Psycholog -B. Gruba
- Przewodn. Zespołu Wychowawczego- E. Plichta
dokonała oceny otrzymanych plakatów. W wyniku prac komisji ustalono, że;
- I miejsce zajęła- kl. I TOR
- II miejsce- kl. I TH i I TI
- III Miejsce- kl. I TE i I LO”D”
- Wyróżnienie kl. I LO”C”.