Co jest potrzebne do tworzenia i rozwoju SzPZ?
Elementy potrzebne do tworzenia SzPZ:
- Poznanie i zrozumienie koncepcji szkoły promującej zdrowie
- Uczestnictwo i zaangażowanie społeczności szkolnej
- Działalność szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia i zespołu promocji zdrowia
- Planowania działań i ich ewaluacja
- Dążenie do powiązania działań w zakresie promocji zdrowia z podstawowymi celami i zadaniami szkoły
- Współpraca ze społecznością lokalną i innymi szkołami
Jak tworzyć i rozwijać szkołę promującą zdrowie?
Tworzenie i rozwój SzPZ jest długotrwałym, wieloletnim procesem.
Rozpoczyna się od przygotowania do podjęcia działań, w kolejnych latach szkolnych realizowane są cykle działań składające się z czterech etapów:
- Diagnoza-w pierwszym roku diagnoza stanu wyjściowego , w kolejnych latach szkolnych diagnoza uaktualniona
- Planowanie działań i ich ewaluacja
- Działania- realizacja planu
- Ewaluacja wyników działań( zaplanowanych na dany rok szkolny)
Szkoła w okresie kandydowania
Przeprowadza ocenę stopnia osiągania co najmniej jednego z czterech standardów SzPZ.
- Standard I:
Koncepcja pracy szkoły , jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań
- Standard II:
Klimat społeczny sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów
- Standard III:
Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów , nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie
- Standard IV:
Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu oraz dobremu samopoczuciu uczniów , nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami